روابط عمومی و ارتباطات رسانه ای
روابط عمومی و ارتباطات رسانه ای

روابط عمومی به سازمان کمک می‌کند که رابطه‌ای سازنده و مثبت با عموم جامعه داشته باشد که این کار

از طریق ارتباطات، رسانه‌های سنتی، شبکه‌های اجتماعی و برخوردهای حضوری (سخنرانی‌ها، دیدارها و…) انجام می‌پذیرد.

علاوه بر این، دفاع از شهرت و محبوبیت سازمان در جریان بحران‌های مختلف نیز بر عهده‌ روابط عمومی‌ بوده که در مدل های مختلف این کار را انجام می دهد.

*یکی از ابتدایی ترین وظایف روابط عمومی، بررسی اقدامات و فعالیت های مثبت یک سازمان و معرفی آنها از طریق رسانه های مختلف به عموم است.

روابط عمومی یک سازمان به صورت حضوری فقط می تواند به تعداد محدودی از افراد، اقدامات خود را معرفی نماید اما استفاده از تبلیغات و معرفی در رسانه های عمومی، می تواند در شناساندن  خدمات، بسیار گسترده تر اقدام نمایند.

* پاسخ گویی به شایعات و شبهات از وظایف این واحد بوده که اگر در رسانه ها مطالبی مطرح شده باشد که سازمان آن را کذب می داند و یا ممکن است موجب شبهاتی در عموم گردد، مدیر روابط عمومی وظیفه دارد که، طی صحبت با رسانه مورد نظر، این شبهات را بر طرف نماید.

*روابط عمومی در اغلب موارد نقش مغز متفکر، قلب تپنده، دست اجرا، پای پیشرفت، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای دستگاه را ایفا می‌کند.

*روابط عمومی در حقیقت شبکه هوشیار، بانک اطلاعات و پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرش‌ها و تمایلات و عادات و سلایق متفاوت است.

*از حائز اهمیت ترین وظایف روابط عمومی می توان به شناخت نیاز جامعه اشاره نمود. به همین منظور اگر قرار است که سازمان برنامه هایی را اجرایی نماید، بهتر است در ابتدا نیازهای عموم را شناسایی نماید و با توجه به آن، برنامه های خود را برای عموم معرفی نموده و اجرایی نماید.

*همکاری از مهم ترین فاکتورهای موفقیت می باشد. به همین دلیل روابط عمومی یک سازمان، باید به فکر ایجاد همکاری و جلب رضایت سازمان هایی باشد که قرار است با آنها همکاری داشته باشند.